Et fantastisk mesterskap

Publisert 16.des.2021
Endret 16.des.2021

- Tok to medaljer, hadde ikke tenkt til å konkurrere

I forkant av mesterskapet kunne vi lese om en svært spent norsk delegasjon (Les artikkelen her) som ikke helt visste hva de gikk til. To år har det gått siden forrige mesterskap gikk av stabelen, og mange av våre dansere var spente i forkant. Norge viser igjen at de er å regne med i Jazz og Moderne, og vi kan se tilbake på mange fine resultater i Polen den siste uka.

Gikk over all forventning!
Lars Henriksen var eneste gutt fra Norge som stilte under mesterskapet, og han kan fortelle at han egentlig ikke hadde tenkt å stille i VM i det hele tatt. Dette grunnet en danseforestilling i Oslo samme helg. Heldigvis for Lars ble forestillingen flyttet, og Lars kunne dra til Warsawa, Polen.

«Begge soloene ble annerledes enn man vanligvis ser på IDO-konkurranser», Lars hadde nemlig fått hjelp av sin dansepedagog Knut Arild Flatner fra Kunsthøgskolen i Oslo til å kjapt få på plass to koreografier i Jazz og Moderne. «Vi ønsket å levere et produkt vi var stolte av og resultatet var ikke noe mål i seg selv», fortsetter Lars.

Valgene Lars og hans dansepedagog gjorde i forkant falt tydeligvis veldig i smak hos dommerne. Henriksen kunne til slutt ta med seg både en bronse- og en sølvmedalje i kofferten hjem til Norge.

Gratulerer med fantastisk dans og resultat!

Formasjonsmedalje
Den norske Jazz formasjonen, 2Dance Company, består av mange ulike dansere, på tvers av flere danseklubber. Tross klubbtilhørighet og dansestil leverte den norske Jazz formasjonen et fantastisk nummer «Standards», vi kan være stolte av.

Dommerne likte også godt det våre norske dansere leverte, og jubelen var høy da danserne fikk vite at de hadde tatt medalje. Danserne fikk med seg en bronsemedalje i «Jazz Formasjon Adult».

Gode prestasjoner
Etter seks dager med dans fra tidlig morgen til sen kveld, har Norge stilt i mange ulike klasser. Norge hadde med dansere i hele ni finaler, noe som er en god prestasjon etter to år med pandemi, og en svært kronglete oppkjøring til mesterskapet.
«Det har vært helt nydelig å være på VM tur igjen» forteller Heidi Jappee, som var med den norske delegasjonen under mesterskapet.

Norske finalister:
Lars Henriksen – 2. plass Moderne Solo Herrer