Topplasseringer i Sverige

Publisert 07.mar.2022
Endret 07.mar.2022

- Stor norsk deltagelse i Swedish Open 2022

Lørdag 5. mars hadde flere av våre norske sportsdansere tatt turen over landegrensen til Sverige, nærmere bestemt Gøteborg. Etter to år med pandemi, ble dette første internasjonale deltagelse på en lang stund for flere av parene.

"Swedish Open 2022" gikk av stabelen for tredje gang, etter et opphold i 2021, grunndet pandemi. Fra Norge stilte det dansepar fra land og strand, og flere av dem fikk med seg gode erfaringer og resultater fra konkurransen.

Voksen Standard
Med deltagelse fra Australia i sør til Finland i nord fikk de fem norske parene i voksen standard virklelig noe å bryne seg på. Jørgen & Malin og Sebastian & Marte røk ut i første runde, og endte på hendholdvis 15. og 18. plass.

Sander & Ann Helen og Lauritz & Pola kvalifiserte seg videre til semifinalen, og bet godt i fra seg, men manglet noen kryss for videre avansement til finalen.

I den store finalen fikk vi med oss et norsk par. Sverre & Ronja fra LSKDans danset en fantastisk finale sammen med et par fra Sverige, et fra Australia og hele tre par fra Storbritannia. Det ble en tett fight mellom det norske paret og det ene britiske paret, men Norge vant kampen, og endte på en finfin tredjeplass.

Konkurransen ble vunnet av Mihai Cotos & Stephanie Leyden fra Australia.

Voksen Latin
Hele syv norske par stilte til første runde i voksen latin. Blandt dem, Lars & Vivian som er regjerende norgesmestre i latin.

Tre av syv par danset seg galant gjennom nåløyet, og kvalifiserte seg til semifinalen. Hvilket betød at for Jørgen & Malin, Sebastian & Marte, Alexandru & Emma og Marcus & Carina var konkurransen over.

Sander & Ann Helen endte til slutt opp på en 11. plass i en meget spennende semifinale, der to av de norske parene kvalifserte seg til finalen.

Finalen ble et nordisk oppgjør mellom Sverige, Danmark, Finland og Norge. Begge de norske parene danset meget godt i finalen!

Lars & Vivian fikk med seg tredjeplass i konkurransen, der Sverre & Ronja ble nummer fem. Konkurransen ble vunnet av Valeriu Leontiev & Line Martin Smed fra Danmark.
Finalister i andre klasser:

U16 Latin
- Andreas & Elisabeth 2. plass
- Emil & Vilja 3. plass

U16 Standard
- Emil & Vilja 6. plass

U21 Standard
- Lauritz & Pola 4. plass

Senior Standard
- Janis & Xiuyi 2. plass

Fullstendig resultatliste fra Swedish Open: https://vote4dance.com/home/comp/2247

Norges Danseforbund gratulerer alle norske dansepar med fantastiske internasjonale resultater, og vi gleder oss til å følge der alle videre i sesongen!