Sikret seg plass i European Games 2023

Endret 11.mai.2023
SD7A5908

- EM Breaking 2023

I helgen gikk turen til Almeria, Spania for syv av de norske breakerne. For Victor Bautista Prag, "Bboy Exaggerate", var dette mesterskapet definerende for veien videre mot OL som går i Paris neste sommer.

- Ekstremt hardt kutt fra kvalifisering
Norge stilte med hele seks bboys i årets EM Breaking. Victor Prag, Elias Kleven Gausen, Victor Niava, Robin Silberg, Benjamin Elverhøi og Aron Tweve. Totalt deltok det 160 bboys, der kun de 64 beste gikk videre fra kvalifisering.

Dessverre var mesterskapet over for samtlige breakere, bortsett fra Victor Prag etter kvalifisering. Prag ble rangert som nummer 20 i kvalifiseringen, og møtte "Amaro" fra Italia i top 64. Dette ble en utrolig jevn duell, og måtte ut i en tredje runde for å definere hvem som skulle gå videre til top 32. Runde tre ble vunnet av Prag, og var dermed klar for top 32.

På bakgrunn av top 64, møtte Prag en enormt god danser i top 32. Nemlig "Lee" fra Nederland, her var det dessverre vår mann som måtte gi tapt. "Lee" endte til slutt opp med sølvmedaljen, etter å ha tapt for sin landsmann "Menno" i finalen som gikk søndag.

Norske resultater:
Victor Prag - top 32
Elias Kleven Gausen - 97
Victor Niava - 128
Robin Silberg - 137
Benjamin Elverhøi - 146
Aron Tweve - 158

Sathieshnaa Sivamohan "Bgirl Sathie" var eneste norske bgirl som deltok, og endte på 73 plass av totalt 75 bgirls.

- To norske breakere til European Games 2023
I juni skal de 16 beste breakerne i Europa kjempe om den aller første OL-billetten. Dette skjer i Polen under European Games, og etter gode resultater det siste året er det med stor glede vi kan annonsere at Norge har med to breakere i mesterskapet. Dette er enormt, og viser at lille Norge kan være med å kjempe om plass i de olympiske lekene til neste år.

Vi gratulerer Daniel Grindeland og Victor Bautista Prag med plass, og ønsker dem all mulig hell og lykke i Polen!
SD7A5409
SD7A5568