Samtykke til dopingkontroll for mindreårige

Publisert 23.sep.2022
Endret 27.sep.2022
Master_AntiDoping_black_RGB

For å kunne teste topputøvere under 18 år er Antidoping Norge avhengig av samtykke fra foreldre. Her finner du forskriften og samtykkeskjemaet.

Bakgrunnen for behovet for en forskrift, er WADAs krav for å være «compliant". Alle nasjonale topputøvere skal være underlagt Antidopingreglene og dermed kunne dopingtestes. Dette gjelder senest i det øyeblikk de er omfattet av toppidrettsutøverlisten. Norsk lov krever på sin side samtykke til dopingkontroll av mindreårige fra foresatte. Det er derfor behov for en regulering av dette.

Skjemaet for signering av samtykke finner du nederst i denne artikkelen!

Innen 1.oktober må mindreårige toppidrettsutøvere ha samtykke til dopingtesting fra sine foresatte før de kan delta i idrettsaktivitet på toppnivå.

Hvem under 18 år omfattes av dette:

• Samtlige dansere/utøvere som er på landslag*/satsningslag i Norges Danseforbund.
  • Samtlige dansere/utøvere som skal /har representere Norge internasjonalt.

Signert samtykkeskjemaet sendes til samtykke@antidoping.no OG dans@danseforbundet.no

Særforbund som har idrettslag som er omfattet av toppidrettsutøverlisten innen sin idrett; for eksempel fotball, håndball, ishockey, volleyball og basketball, bes sørge for å videresende informasjonen til disse, slik at disse også gis anledning til å komme med innspill.

Spørsmål kan rettes til samtykke@antidoping.no og vi vil ta kontakt.

Samtykkeskjema

Forskrift om innhenting av samtykke

*Med deltagere på landslag/landslagsgrupper omfattes alle utøvere som er med i et fast definert landslag og/eller utøvere som deltar/har deltatt på samlinger, treninger, turneringer, konkurranser og andre aktiviteter i regi av det aktuelle landslaget innen de siste 12 måneder.