Retningslinjer av strømming i Norges Danseforbund

Publisert 27.feb.2024
Endret 27.feb.2024
nm-veka_dag-_oliver-2970jpg_43222017825_o%20(1)

"Strømming i norsk idrett"

Retningslinjer for strømming i ND
NIF har, etter en lengre prosess, vedtatt retningslinjer for strømming av idretten. I vedtaket oppfordrer NIF til at alle særforbund skal fastsette rammer for strømming av arrangementer i deres regi. NIF åpner for strømming av toppidrett ned til 15-års alderen. På bakgrunn av dette har HS vedtatt følgende retningslinjer for profesjonell strømming av dans i ND:

Retningslinjer for profesjonell strømming av dans i Norges Danseforbund:
  1. Under 15 år: Strømming av utøvere under 15 år er ikke lov.
  2. Mellom 15 - 18 år: Strømming av utøvere på et høyt nivå/toppidrett i aldersklassene 15-18 år er lov. Her må ansvarlige for strømming (arrangør) innhente samtykke fra alle utøvere mellom 15-18 år. Dersom utøver er under 18 år, må foresatte samtykke til strømming.
  3. Over 18 år: Strømming av utøvere over 18 år er lov, uavhengig av nivå.
  4. Deltakere på arrangementet må informeres tydelig i forkant av arrangementet og under selve arrangementet om at arrangementet strømmes og hvilke klasser som strømmes. Dette er arrangør sin oppgave dersom strømming er ønskelig.
  5. Det er arrangør som er ansvarlig for at retningslinjene for strømming overholdes.
Ønsker du å lese mer om Norges Idrettsforbund sin "Strømming i norsk idrett" rapport. Kan du lese mer HER.

Utover dette anbefaler Norges Danseforbund at tiltakene fra strømmeutvalgets rapport følges ved strømming av dans. Om vedtatte retningslinjer er i strid med NIFs regelverk/anbefalinger er det NIF sitt regelverk/anbefalinger som er førende.

Se arrangørhåndboken for oppdaterte regler.