- Scenen står for tur
Nå hopper jeg litt tilbake i tid. 05-06. Jeg battlet og trente mye. Dette var ikke noe å tjene penger på. Det var pur lidenskap. Jeg måtte også kunne tjene til livets opphold. Jeg hadde lav husleie og spiste mye tunfisk og tomatbønner og levde med minimale utgifter. Husker godt at jeg ofte jogget hjem fra byen for å spare taxipenger da jeg hadde vært ute og danset.
Jeg underviste og gjorde shows og forestillinger. Jeg fikk en melding om en audition til West Side Story på hovedscenen på Oslo Nye Teater. De ville ha en moderne variant med mer moderne dansestiler. Jeg dro på den og danset med hele mitt hjerte sammen med Lars Frøyd og Bjørn William Parkes, foran Regissør, Svein Sturla Hungnes. Vi fikk umiddelbart jobben. Vi måtte bare bevise at vi ikke var tonedøve først. Jeg er ikke en sterk sanger, men etter Bæ Bæ Lille Lam i rette toner fikk jeg bestått. Sang ikke solo, men jeg koret i fellesnr og fikk erfaring med skuespill i tillegg til dansenummere og endel soloer der jeg fikk gjøre min greie. Dette var en magisk tid med et fantastisk ensamble med flinke folk. Koreografene var Huyen Huynh, Paulo Herrera og Toni Ferraz.
Jeg følte meg som en stjerne. Livet var godt. Jeg hadde fast jobb som Breaker. Wow.
Samme året mens vi gjorde West Side Story, Var det noen som sa “har du sett: So You Think You Can Dance?” Dette ble programmet Dansefeber på TV Norge sin første sesong. Jeg meldte meg på og gav alt. Jeg kom et lite stykke, men ikke lenger. Jeg fikk skryt av breakingen min, men var ikke allsidig. Som var helt fair. Dette året vant Adil Khan. Han var en venn av meg. Jeg ble stolt og imponert. Jeg skal her og nå inrømme at jeg og var litt misunnelig. Han fkk utrolig mye oppmerksomhet, som jeg ærlig skal si at er vel fortjent. Jeg som ung breaker som trodde jeg skulle erobre verden, ble plutselig i skyggen av Adil i alle samtaler
med familie og venner. Adil er en stjerne og er fantastisk dyktig, men på den tiden i mitt eget ego ønsket jeg også berømmelse.
Adil tok over rollen som Bernardo i West Side Story halvveis i spilletiden. Åååløøøøø det var 50 meter kø utenfor sceneingangen hver kveld etter forestilling av kun jenter som ventet på Adil.
Jeg ser nå at selv om mange var misunnelige på han så åpnet han mange dører for oss andre breakere og gjorde at flere fikk øynene opp for dansen og med sin evne til å snakke utrolig godt for seg i media er han en sterk figur i Norsk breakihistorie. Punktum.
Årene gikk. Jeg stilte på hvert eneste NM og holdt en Norgesmestertittel i en periode på 10 år. Jeg representerte også Norge i VM I Johannesburg i Sør Afrika i 2007 som 1 av top 16 i verden.
Breaking ble “INN” etter dansefeber og flere teatre ville ha det, jeg fikk jobb på Centralteatret, Det Norske Teatret med Jungelboka som gikk over noen år. Der ble jeg kjent med en fantastisk person og koreograf og danser, Belinda Braza. Hun har gjennom tidene blitt en god kollega som har hjulpet meg uhyre mye i min karriere på scenen. Takk. En sann kunstner.
Jeg fikk jobb på Nordfjord-Eid Operahus forestillingen “Noreg-Brazil Ein Opera” av Are Kalvø.
Jeg gjorde mer med Riksteatret, Rikskonsertne, Jeg følte at det rullet. Og det gjorde det. Men Breaking i det kommersielle dabbet gradvis av. Jeg gjorde shows og forskjellige gigs så jeg holdt meg i live, men de store jobbene forsvant. Og pga at produksjoner er veldig dyrt, så begynte endel å ta ibruk fantastisk dykitge dansere og sangere nesten gratis som en del av deres musikalutdannelse. Dette gjorde at teaterne fikk billig arbeidskraft av høy kvalitet, men både avgangselevene og oss andre kunne ikke konkurrere mot dette. Jeg skylder på ingen måte på andre for min mangel på succsess, men dette er ting som ikke ville vært akseptert i andre yrkesgrupper. Mener jeg og tro.
En veldig dyktig type, Lars Jacob Holm. Vi jobbet sammen i Jungelboka. Han så min iver og dedikasjon til dansen. Han sa: “Hvorfor søker ikke du Arbeidsstpend?” “Arbeidsstipend?” sier jeg. Dette er et stipend en kunstner kan søke for å få en liten grunnlønn slik at man kan dyrke sin kunst uten å gå på akkord med sin visjon og måtte gjøre jobber som ikke gagner kunsten. Det er en økonomisk trygghet for å utvikle seg i sitt virke.
Det første jeg tenkte var, jeg kan jo ikke få dette, jeg er Breaker. Han sa JO, SØK! Jeg gjorde det. Min visjon var å søke i 10år, hvert år, og da måtte det være en mulighet for å klare det. Det gikk ca 5år så fikk jeg det. Tilsammen 3 år med Statens Kunstner Stipend, Arbeidsstipend. ÅÅÅÅÅÅÅÅ Dæven jeg var stolt og glad. Ikke bare fikk jeg lønn for å være dansekunstner fra Staten, men æren og annerkjennelsen fra Staten og Kulturrådet at Breaking og er dansekunst og at jeg ble ansett som en kunstner. Helt sykt. Jeg fikk en trang til å skape ting. Jeg lagde dansefilmer, egen forestilling som jeg satt opp på Dansens Hus i Oslo. Det var en god tid og periode der jeg fikk utvikle meg og tenkte litt over hva og hvorfor jeg gjør det jeg gjør. Hva sier jeg, Hva vil jeg?