Logo-norges-danseforbund-hvit-2020

Publisert 24.nov.2020
pen2
Endret 08.apr.2021

Breaking blir en del av det Olympiske programmet. Fremover kan vi se Victor Prag prøve å kvalifisere seg til OL i Paris 2024 som representant for Norge.

Victor Bautista Prag kommer fra Oslo og er 27 år. I hans 27 år, har han breaket i 15 år. Som 12-åring fikk han se storebroren breake og syntes det så kult ut. Storebroren til Victor lærte han noen steg og tok med seg lillebroren til en danseskole på Kjelsås hvor han gikk. Kort tid etter at Victor begynte på Kjelsås ble danseskolen lagt ned og han startet hos Xray hvor han etter hvert ble tatt med i gruppa Floorknights som er gruppen hans i dag.

Oslogutten beskriver breaking som en dansestil med høye fysiske og kreative krav. Det er ingen konkrete krav til fysiske ferdigheter på grunn av det kreative aspektet, men Victor forklarer muligheten for å spesialisere seg på et felt eller element som man dermed spiller på i konkurransesetting. Mest av alt er allsidighet en stor fordel når man breaker.

Victor forteller at hver treningsøkt lever litt sitt eget liv basert på hvordan kroppen føles.

-Hvis jeg har vondt i håndleddet, så kan jeg for eksempel trene på footwork. I hovedsak trener jeg teknikk i en del av treningen og så gjør jeg fullstendige runder for å jobbe med kreativitet i den andre delen av treningen.

-Jeg kan hente inspirasjon fra alt mulig. For eksempel har jeg tatt noen spins fra kunstløp som jeg har tilpasset breakingen. Før kunne jeg også se mye breaking på YouTube for å hente inspirasjon.

Victor understreker at for han handler breaking først og fremst om estetikk – at det skal se visuelt fint ut. Uansett hvor fysisk krevende triks en breaker gjør, så er formen førsteprioritet og det er dette som oftest skiller de beste breakerne fra de andre. Mange kan gjøre kompliserte og vanskelige triks, men ser det ikke fint ut kan man ikke kalle seg blant de beste.

For øyeblikket sier Victor at han ikke har noen konkrete mål, men at nå som breaking ser ut til å bli en del av OL vil han satse mot en topplassering i Paris 2024. Akkurat nå venter han på at smittesituasjonen skal stabilisere seg i verden og har for tiden satt seg VM i juni 2021 som midlertidig delmål i håp om at et VM kan gjennomføres.

Siden sommeren i år har Victor hatt et treningsprogram hos Olympiatoppen som hjelper han å lettere kunne blande inn flere nivåer og mer dynamikk i dansen. Sammen med styrketrening har det også vært en del kontakt med motorikk og mobilitet i forhold til fleksibilitet. Victor forteller at selv om samarbeidet på Olympiatoppen med Norges Danseforbund er ganske nytt, har han allerede fått masse ut av det og føler seg som en mer robust utøver enn tidligere. Den 27 år gamle breakeren avslutter med å si at han tror Norges Danseforbund og Olympiatoppen kan ha en enorm betydning på veien videre mot OL.

Foto: BSMK Foto

Sjekk ut Victor sine skills her:

NYHETER

Publisert 03.april.2024