Logo-norges-danseforbund-hvit-2020

Publisert 24.nov.2020
pen2
Endret 08.apr.2021

Breaking blir en del av det Olympiske programmet. En som vil prøve å kvalifisere seg til OL i Paris 2024, er Daniel Grindeland.

Daniel er 26 år gammel og kommer fra Sotra, en øy utenfor Bergen. Han er inne i sitt 15. år med breaking etter han så et talentshow på skolen som ga interesse for dansestilen. Det startet lokalt med et breakekurs med Absence hvor Daniel beskriver det som å komme til Narnia, en helt annen verden enn hva han var vant til. Med rapmusikk på høyttalerne, en som spant på hodet og mennesker med utrolig mye lidenskap for dansen visste Daniel at han var hjemme. Han skulle bli breaker.

For å forklare breaking til de som ikke kjenner til den potensielle OL-grenen like godt som han selv, forklarer Daniel at breaking er en gatedans som ble skapt i Bronx, New York. Breaking har i hovedsak utspring fra Afro-Amerikanske, Karibiske og Latinamerikanske bevegelsestradisjoner og er et av fire elementer i HipHop-kulturen som i dag er verdens største subkultur. I konkurranser møtes man til en slags duell, hvor man enten opptrer som soloutøver, med en partner eller med et crew. Musikken styres av en DJ og breakeren får vite hvilken sang det skal danses til på stedet, og må derfor improvisere ut ifra musikken. Dommere avgjør hvem som vinner, men siden breaking handler i stor grad om kreativitet og personlighet blir dømming noe subjektivt, som igjen kan være utfordrende.

Målet til Daniel er å oppnå hans fulle potensiale innenfor breaking og prøve å være en så komplett breaker som mulig. Selv om dømming ved konkurranser kan være subjektivt, vil han gjøre alt han kan for å ha best mulig grunnlag slik at muligheten er der.

- Det hadde vært helt rått å få medalje under mitt første OL. Jeg henter inspirasjon i alle arenaer hvor jeg kan bruke breaking og merker at av å jobbe med teater blir jeg inspirert innenfor battles, en av breakingens mer tradisjonelle former. Det hender også at jeg hører en sang og får inspirasjon fra den til å skape et nytt bevegelsesmønster, kalt moves.

Ved spørsmål om hva slags fysiske ferdigheter breaking krever forklarer Daniel at breaking er en egenartet danseform som betyr at man kan i så stor grad man ønsker spille på sine egne egenskaper. Er man atletisk, kan man legge vekt på triks og utøvelsen av dem, og er man mindre atletisk kan fokuset ligge mer i dansedelen med små detaljer og kreative bevegelser. Uansett hvilken retning man går kreves det et enormt høyt nivå av fysiske ferdigheter for å være på verdensnivå. Ettersom breaking er en svært kompleks dansestil og fokuset til de på toppen varierer, mener Daniel at det som skiller ut de beste breakerne er at de har unike stiler, egne signaturtriks og komboer, sterke personligheter, er selvsikre, musikalske og har perfekt utførelse.

Daniel sier å være god er ferskvare og det er dessverre lite konkurranser for øyeblikket grunnet koronapandemien. Nå nærmer det seg et år siden forrige konkurranse og breakeren fra Sotra er klar for reiser og konkurranser igjen ettersom det vil kreve litt tid å komme tilbake til konkurranseform.

Treningsøktene til Daniel varierer fra dag til dag, hvor en dag kan gå med til på fotarbeid, en annen dag triks og en tredje dag sette sammen alt og bare danse. Daniel forteller han pleier å ha en noenlunde plan, men av og til kan inspirasjon ta overhånd hvor han ender opp med å danse i en flytsone og nye bevegelser og detaljer dukker opp av seg selv. Ved siden av sine egne økter har Daniel et treningsprogram med Olympiatoppen. Der får han bistand med motoriske ferdigheter så han kan forbedre triks og bevegelser ved analysering av hva slags motorikk som må jobbes med for en bedre utførelse. Samtidig blir det også lagt ned skadeforebyggende øvelser og styrketrening for å ruste kroppen mot belastningen han får av breakingen.

Daniel avslutter med å fortelle at Norges Danseforbund og Olympiatoppen har hatt en stor betydning på dansebiten på hva han skal trene på og hvordan, restitusjon, skadeforebyggende og mye mer som er viktig for en potensiell OL-utøver. Ettersom samarbeidet startet under Korona har det vært begrenset hva det har vært muligheter for utenom treningen enn så lenge, men Daniel ser for seg at når det åpnes opp for konkurranser igjen vil han merke hvor viktig samarbeidet har vært fremfor å kun jobbe på egenhånd.

Foto: Aleksander Ramsland

Sjekk ut Daniel sine skills her:

NYHETER

Publisert 03.april.2024