Faggruppe Breaking i Norges Danseforbund

Publisert 11.mai.2021
Endret 15.jul.2021

Disse blir med for å forme veien til OL Paris 2024!

Faggruppen i Breaking har satt i gang arbeidet sitt, og består av følgende medlemmer:

Leder: Kevin "Karma" Eriksen
Medlem: Nito Rihal
Medlem: Marcus "DarkMarc" Andreassen

Kontakt: breaking@dansing.no

Norges Danseforbund har stor tro på at dette er en god sammensetning av personer med høy kompetanse innen break. Deres vilje og evne til å gjøre en god jobb kommer tydelig frem i deres engasjement, samarbeidsevne og erfaringer!

Nito er ikke bare grunnlegger av breake og hiphop gruppen "Funky Fusion Crew" men og innholdsprodusent for "Battle of the South". Hun har generelt meget god erfaring innen arrangement og studerer i dag "Sports Science og Coaching" på Kingston University i London.

"Nito" sier følgende etter uttaket til faggruppen:
"Jeg syns det er fantastisk at breaking blir anerkjent som en Olympisk sport og at vi nå får oppleve breaking som en sportskategori med et sportsformat i tillegg til breaking som en kunstform. Dette kommer til å skape mange muligheter for dansere, coacher og andre roller og jeg gleder meg til å se hvor dette tar breaking og breakere." NITO.

DarkMarc har lang fartstid som breaker, både innen konkurranser, TV og shows siden 1997. Han kan krone seg med flere NM titler og han har representert Norge i VM. Marcus har blant annet vært påvirkende i både spellemannprisen, stjernekamp, MGP, og var i tillegg dommer under "Mitt Dansecrew" som gikk på TV 2.

"Veien mot OL blir en ny og spennende reise. Da er det viktig med god dialog og godt samarbeid mellom miljøet og det organiserte. Med min erfaring og innsats i Breakemiljøet, kan jeg bidra til å bistå og ivareta Breakingens kultur og miljø, mens jeg ser fremover og tilpasser, så godt det lar seg gjøre, det organisertes krav og format som kreves mot et OL. Jeg gleder meg." DARKMARC.

Sportssjef, Janne Krågå, i Norges Danseforbund sier følgende:
"Gruppen har allerede satt i gang sitt arbeid og samarbeidet fungerer meget godt. Deres kompetanse er helt essensiell i veien fremover. Nå er det for bboys og bgirls der ute å melde seg på Norgesmesterskapet 2021, som avholdes den 24.juni i Sarpsborg. Tiden fremover handler mye om å kartlegge Norges breakere der ute og hvilket nivå de ligger på. Har du lyst til å delta, les deg opp på våre hjemmesider eller ta direkte kontakt med meg".

Janne Krågå
janne@danseforbundet.no