BREAKING news!

Publisert 08.des.2020
Endret 08.apr.2021
breaking-news

Det er skrevet historie, Olympisk historie. IOC vedtok den 7.12.2020 å inkludere breaking som en del av det Olympiske Programmet for OL i Paris i 2024.

Skateboard, sportsklatring og surfing blir også en del av programmet.Breaking vil med andre ord være den første dansegrenen som blir en del av et OL, dette etter ungdoms OL i Buenos Aires i 2018. Dette er ikke bare fantastiske nyheter for verdens b-boys og b-girls, men for alle dansere.

Breaking for GOLD

Norges Danseforbund har siden starten av 2020 jobbet mot OL i 2024, dette i samarbeid med Olympiatoppen. Victor Prag (b-boy Exaggerate) og Daniel Grindeland (b-boy Daniel) hevder seg i Norges toppen og er med i satsningsgruppen mot en potensiell OL deltakelse, men døren er ikke lukket.

Det vil i årene fremover arrangeres flere nasjonale battles og alle som jobber hardt nok og målrettet nok, som er medlemmer i en klubb underlagt Norges Danseforbund, vil evalueres til uttak.

Til syvende og sist vil det stå 16 b-boys og 16 b-girls klare for å kjempe om en Olympisk medalje i Paris.

Breaking er en global idrett. VM i Nanjing er et tydelig eksempel på det, der over 150 b-boys og b-girls deltok fra mer enn 66 land.

I desember 2019 bekreftet IOC at breaking skulle fortsette på ungdoms OL-programmet, men ettersom ungdoms OL 2022 ble utsatt grunnet Covid-19, blir neste mulighet for deltakelse i ungdoms-OL i Dakar, Senegal 2026.

Norges Danseforbund et Olympisk Forbund

Som nasjonalt forbund blir dette en spennende tid og hele organisasjonen skal være med på en ny reise innen idretten.

"Dette er en unik mulighet til å vise verden hva som kreves for å danse på et topp nivå innen breaking, men jeg er sikker på at dette vil skape et løft for flere dansestiler. Vi skal legge til rette for unike muligheter og drømmer for Norges b-boys og b-girls på veien mot OL. Dette vil være nytt, ikke bare for miljøet, men også for hele verdens dansebevegelse. Breakere i dag kjemper for å ivareta breakingens historie og kultur, og nå kan breakere også bli anerkjent for den atleten som hun/han er. Dette kombinert vil skape muligheter helt utenom det vanlige. Vi håper å kunne se det norske flagget på en av våre breakere under OL Paris 2024."

Sportssjef, Janne Krågå, Norges Danseforbund.

road-to-paris-2024

En B-boys ord om breaking

"For å forklare breaking til de som ikke kjenner til OL-grenen like godt som han selv, forklarer Daniel at breaking er en gatedans som ble skapt i Bronx, New York. Breaking har i hovedsak utspring fra Afro-Amerikanske, Karibiske og Latinamerikanske bevegelsestradisjoner og er et av fire elementer i HipHop-kulturen som i dag er verdens største subkultur. I konkurranser møtes man til en slags duell, hvor man enten opptrer som soloutøver, med en partner eller med et crew. Musikken styres av en DJ og breakeren får vite hvilken sang det skal danses til på stedet, og må derfor improvisere ut ifra musikken. Dommere avgjør hvem som vinner, men siden breaking handler i stor grad om kreativitet og personlighet blir dømmingen noe subjektivt, som igjen kan være utfordrende."

Daniel Grindeland, b-boy Daniel

Andre nyheter om BREAKING til Paris 2024