Logo-norges-danseforbund-hvit-2020

pen2
Endret 14.aug.2023
6-20230716_153936

- Medaljedryss til de norske sportsdrillerne under Europamesterskapet i Sportsdrill

I sommer var de norske utøverne på plass i Mouilleron le Captif, Frankrike for Europamesterskapet i Sportsdrill. Nivået var skyhøyt, og våre utøvere leverte så det suste.

- Norges første gull i EM!

Sarah Mauren Florvaag (17) og Leah Hansen Nygård (17) fra Ålesund Sportsdrill tok norges aller første gull i EM Sportsdrill. Dette skjedde i klassen Junior Elite Par.

Florvaag og Nygård kan fortelle at målet var å nå finalen, men etter innledende runde skjønte de at det kunne være mulig å nå en medalje. Medalje ble det, og av den fineste sort. Gratulerer så mye!

"Det føltes helt uvirkelig stort og tårene begynte å trille med en gang. Det største var å få stå øverst på pallen og få norges nasjonalsang spilt. Et historisk øyeblikk som aldri vil glemmes."
- Florvaag og Nygård
12-dd6cf31d4953ada1644b4e81b69a4ff4
4-AVW_5427

- Sølv i Artistisk gruppe

Ålesund Sportsdrill har i flere år stilt med Artistisk gruppe i internasjonale mesterskap med god suksess. I år har det blitt satset enda mer på gruppen, i samarbeid med Askøy Turn og Sportsdrillklubb.

Utøvere i alderen 14-23 år deltok, og Norge tok sin beste plassering i klassen noen sinne. Gruppen endte opp med en sølvmedalje, kun slått av den italienske gruppen.

"Dette var en opplevelse som jeg tror vi alle vil huske. Det er vanskelig og la noe slikt synke inn helt, og faktisk klare å skjønna hvor bra det er med en 2.plass i EM. Vi fikk mye skryt etter innledende runder, noe som er veldig kjekt. Det er også en bekreftelse på at det vi gjør er bra og at innsatsen har lønnet seg." - Kristina Thomassen Kjerstad (Gruppeleder)
10-248b495d05cc1f3e03669c478748e03c
9-61800e9b0c612594c7f8c680afc6d6a6

- Medalje til Sofie og Margrete

Margrete Bakke Kristensen og Sofie Fosse Iversen fra Fana IL har bevist gang på gang at de er to av norges aller beste sportsdrillere, både individeult og som par. Under fjorårets verdensmesterskap tok duoen fjerdeplass i Senior Par, og dermed var forventningene deretter før årets europamesterskap. Duoen leverte varene og tok bronsemedalje, kun slått av par fra Spania og Frankrike. Gratulerer så mye!

Nå står VM i Liverpool for tur, som starter allerede 4. august. Margete og Sofie stiller der i Artistisk par, og gleder seg til å gjøre en god prestasjon på gulvet.

5-AVW_5522
2-AVW_9936
Norges Danseforbund gratulerer alle innvolverte i et enormt mesterskap for Norge!

Resultater fra Europamesterskapet 2023 finner du her:

NYHETER

Publisert 03.april.2024