OL 2028

Endret 16.okt.2023
La%202028%20m%20bilde

- Avgjørelse rundt Breaking på OL-programmet i 2028

Norges Danseforbund mottok i går nyheten om at arrangør av de olympiske leker i Los Angeles ikke inkluderer Breaking på OL-programmet for deres utgave av lekene i 2028. Den endelig avgjørelsen besluttes av Den internasjonale olympiske komité (IOC) senere i oktober.

Forbundet legger likevel vekt på det gode arbeidet som er lagt ned for Breaking som idrett, og retter fokus videre mot satsningen til OL i Paris 2024, og ungdoms-OL i Dakar 2026!
4%20bilder
Street styles seksjonens uttalelse
"Vi har har stor forståelse for at flere av utøverne tar dette veldig tungt. Vi vet det er flere som satset mot OL 2028. Vår oppgave fremover er å bygge videre på det gode arbeidet som allerede blir gjort av utøvere og støttespillere. Vi skal fortsatt jobbe for klubbene og deres utøvere. Danseforbundet er fortsatt en viktig arena for den videre utviklingen av Breaking i Norge, når det gjelder toppidretten, konkurranser, kompetanse og felleskap. Vi vil også forsette å jobbe for høyt internasjonalt nivå og deltagelse på internasjonale konkurranser. Vi har stort potensiale for å hevde oss i verdenstoppen!"

Uttalelse fra presidenten, Trine Dehli Cleve
"Vi skal jobbe videre mot OL 2024 og ungdoms-OL 2026 og bevise at Breaking har en plass i OL. Deretter må vi sette oss mål om at Breaking er tilbake i 2032. Det har skjedd mye bra i seksjonen, det har blitt satt systemer som vi er svært glade for har blitt tatt tak i.Jeg har stor forståelse for at våre Breakere som hadde et mål om å komme til OL i 28 nå er svært skuffet, og det er da viktig at de,- og vi finner andre mål som er like motiverende for fortsatt aktivitet og utvikling."
Paris%202024%20m%20bilde
Ungdoms%20ol%2026