Logo-norges-danseforbund-hvit-2020

Endret 28.jun.2022
SD7A1950

- EM 2022 Disco / Disco Freestyle

Etter tre lange, harde, varme og suksessfulle dager har det norske landslaget i disco landet på norsk jord igjen med ni medaljer i bagasjen, derav fire gull.

Årets europeiske mesterskap i Disco og Disco Freestyle foregikk i den lille byen Chomutov som ligger en times tid fra Praha i Tsjekkia. En norsk delegasjon med rundt 90 dansere reiste forrige uke for å danse mot europas beste discodansere, og konkurrere om edelt metall. Vi kan trygt si at Norge leverte varene, og imponerte både dommere, trenere og støtteapparat .

- Norge dominerte solo klassene
Norge dominerte samtlige klasser i Disco Solo, fra Junior 1 til Adult 1B (over 20 år). Allerede fredag kveld kunne Norge slippe jubelen løs da vi vant begge Adult klassene. Maren Nyrud Fonstad og Andrea Løvlien Solbjør, begge fra Victory Kongsvinger, tok vært sitt gull i Adult 1A og Adult 1B.

Mina Sandvik Sæta fra DK 2Dance tok lørdag gull i Junior 1 Disco Solo, og imponerte enormt.

Dermed dro Norge i land hele tre solo gull i løpet av mesterskapet, der vi også hadde flere medaljer.

Sølv - Selina Jappee // Disco Solo Adult 1B
Sølv - Thea Jarulf Berget // Disco Solo Adult 1A
Sølv - Mari Aslaksen // Disco Freestyle Solo Junior 2
Bronse - Julia Sandvik Sæta // Disco Solo Junior 2

Norge hadde også flere finalister og semifinalister i soloklassene.

- Gull og bronse i Adult Duo
I klassen Adult Duo hadde norge med ni meget gode duoer, og det var knyttet stor spenning til hvor de ulike duoene kom til å plassere seg i et hardt europeisk felt. Inn i kvartfinalen (3. runde) var det fremdeles seks norske duoer igjen, men da fire av disse dessverre røyk ut i kvartfinalen, sto Norge igjen med to duoer. Selina Jappee og Tiril Aslaksen, samt Andrea Løvlien Solbjør og Ronja Grønnerud Fjeld. Begge leverte varene i både semifinale og finale, så de stakk likså godt av med to medaljer.

Gullet gikk til duoen fra Victory Konngsvinger, Andrea og Ronja. Selina og Tiril kapret bronsemedaljen bak tvillingparet Lyovshyna fra Ukraina som tok sølvet.

- Norge! En fantastisk nasjon
Ikke bare leverte de norske danserne på gulvet. Det norske publikummet som hadde reist til Tsjekkia vant definitivt gullmedalje i heiagjeng. For et lag, og for en nasjon. Vi kan være ordentlig stolte av det norske discoteamet! Gratulerer så mye alle sammen!

Fire gull, tre sølv, to bronse og en flere finalister. Vi kan trygt si at EM Disco 2022 var en suksess for Norge!

Resultater fra EM Disco 2022 finner du her:

NYHETER

Publisert 03.april.2024