Det norske landslaget i breaking utvides!

Publisert 21.jul.2022
Endret 21.jul.2022
130864410_743681652909569_4450786626218998226_n

7 personer er tatt ut på det norske breakelandslaget til den kommende sesongen. Tre nye har fått plass.

Landslaget består av to kvinner og fem menn i ulike aldre og nivå, men de har en ting til felles. De ønsker å bli best.

Det norske landslaget i breaking består nå av:
Julie Kringlebotn (Bgirl Pretzel), Sathieshnaa Sivamohan (Bgirl Sathie), Victor Bautista Prag (Bboy Exaggerate), Daniel Grindeland (Bboy Daniel), NY: Robin Silberg (Bboy Hood), NY: Victor Egil Niava-Karoliussen (Bboy Mowgli) og NY: Elias Kleven Gausen (Bboy Rythm Box)!

Allerede neste uke publiseres uttaket til VM, som skal avholdes i Seoul 21.-22.oktober i år. Like etter kommer uttaket til EM som skal avholdes i Manchester i England, 5.-6.november.

Den kommende høsten blir avgjørende for en enda flere breakerne i Norge, da et rekruttlandslag og skal settes sammen. "Per nå har jeg ikke en konkret dato for dette uttaket, men at det blir i løpet av høsten 2022 er helt sikkert. Vi trenger mer data å basere uttaket på". sier Sportssjef Janne Krågå.

"Gratulerer til de uttatte breakerne for en velfortjent plass på landslaget! Jeg er utrolig glad for at vi har noen av de beste aktive breakerne i landet til å representere Norge internasjonalt. Jeg gleder meg til å følge deres utvikling og er super spent på å se hvor breakingen tar dem videre."  sier, Nito Rihal som det siste året har arbeidet som koordinator i breaking i Norges Danseforbund.

Breaking skal være en del av det Olympiske programmet for første gang under OL i Paris 2024. Siden avgjørelsen har Norges Danseforbund vært helt klare på at dette er noe vi ønsker å satse mot.

"Landslagets sammensetning er viktig for den kommende tiden, dette særlig med tanke på utvikling. Og kanskje det er nå jobben virkelig starter? Selv om dette er en solo sport i OL, er følelsen av å være en del av et team/lag essensielt. Vi har mange andre landslag i Norge vi kan se opp til her og søke kompetanse fra. Og med bare to år til OL i Paris 2024 skal vi nå virkelig få vist at Norge kan hevde seg også i breaking."  sier Sportssjefen.

Vi gratulerer med plassen på landslaget!