Landslag Boogie Woogie 2020 - 2022

Det offisielle landslaget i Boogie Woogie består av følgende par:

I dag består det norske landslaget i Boogie Woogie av et par: Sondre Olsen Bye og Tanya Georgiievska, som har flere VM og EM titler i Boogie Woogie.

Litt om Boogie Woogie:
Boogie Woogie er en swingdans som har sine røtter i den amerikanske rockabilly-musikken som oppsto på 1950-tallet. Grunntrinnene og noe av det stilmessige uttrykket er inspirert fra søstergrenen Lindy hop. Dansen i seg selv har få ”regler” som gjelder for selve utførelse, noe som resulterer til at uttrykket vil kunne fremstå ulikt fra par til par, og mellom nasjoner. En vil derfor se at valg av figurer og variasjoner vil variere mellom de enkelte utøverne. Dansestilen preges derfor i stor grad av individuelle variasjoner og personlighet.

Det eneste fellestrekket vil man finne i hvordan grunntrinnene utføres til rytmen i musikken. Noe av det som sterkest preger Boogie Woogie, er nettopp variasjonen mellom hurtige grunntrinn, improvisasjon til musikken og samspillet mellom føring og følging innad i paret.

Vil du også danse Boogie Woogie? Sjekk ut HER for å finne din nærmeste danseklubb!

Main Class: Sondre olsen-Bye & Tanya Georgiievska

Lesja Dovre Danseteam - Norges Danseforbund Region Øst