Smart matservering på idrettsarrangement

10. august 2020

1. august åpnet barne- og ungdomsidretten igjen for fullt. Det er nå mulig å arrangere konkurranser for barn og ungdom opp til og med 19 år, innenfor de respektive idrettskretsenes grenser. Dette er gledelig for oss alle, og vi ser frem til en høst med mye danseglede og godt tilrettelagte idrettsarrangementer. I den anledning ønsker vi å komme med noen tips og råd til god og næringsrik matservering.

Inspirasjon hentet fra: https://sunnidrett.no/rad-til-mat-pa-idrettsarrangementer/

Uten mat og drikke, duger helten ikke
Uttrykket “Uten mat og drikke, duger helten ikke” er kjent for mange og inneholder mye sannhet. Barn og ungdom er ofte aktive på en rekke arenaer, på skolen, sosialt, på trening og i konkurranser, for å nevne noen. Samtidig har de behov for mye energi til en kropp som er i vekst og utvikling. Denne energien må tilføres gjennom smart mat, og her kan du som voksenperson bidra, enten det er i form av forelder, foresatt, trener eller arrangør. Du kan komme med tips til hva de bør spise i forkant, underveis og etter trening, og da legge til rette for de gode valgene. Som med alt annet, kreves det øving for å lære seg å innta nok og riktig mat. Et godt utvalg av mat, enten tatt med hjemmefra eller som selges i en kiosk/kantine, er en god bidragsyter.

Smart mat med gode næringsstoffer
Smart mat for en idrettsutøver er mat med mye karbohydrater og moderat med proteiner og fett. Karbohydrater finner vi i kornprodukter, som f.eks. brød, rundstykker, lefser, pasta, ris og poteter. Grønnsaker og frukt inneholder også karbohydrater, i tillegg til vitaminer og antioksidanter. Proteiner finner man i bl.a. kalkun, kylling, fisk, egg og meieriprodukter. Gunstig fett finner man i f.eks. eksempel nøtter, olje og avokado. Lenger ned finner du konkrete tips fra Sunn Idrett til hva man kan ha med hjemmefra eller servere/selge på arrangementer.

Råd til arrangøren
Norges Danseforbund støtter Sunn Idretts oppfordring til alle arrangører om å tilby et godt og variert utvalg i kiosk eller kantine. Ideelt bør utvalget passe både de som ønsker å supplere matpakken og de som ønsker et større måltid. På lange konkurransedager er det viktig med god og næringsrik mat, som har rikelig med karbohydrater. Tenk at maten skal være både mettende og fristende, som for eksempel påsmurt brødmat, wraps eller pastasalat. Se flere av Sunn Idrett sine tips lenger ned.

Husk også rådet om å innta tre porsjoner med meieriprodukter daglig. Dette er viktig for barn og ungdoms helse. Tines smart idrettsmat har tips og ideer til hva dere som arrangør kan tilby. Klikk HER for mer informasjon.

Sunn Idrett minner også om at kaldt vann er den beste tørstedrikken og alltid bør være tilgjengelig for å fylle på flasker, drikkebelter etc. Kanskje har noen med seg pulver til sportsdrikke eller saft de vil fylle flaskene med.

Gjennom å tenke smart og kreativt trenger heller ikke sunn idrettsmat å være dyrt. Alle idrettslag som er medlem av Norges Idrettsforbund har avtale med Bama om idrettsfrukt. Den kan du lese mer om HER.

Sunn Idretts konkrete forslag til matvarer og drikke som kan serveres på idrettsarrangementer:

  • Kjøleskapsgrøt
  • Grønnsakssuppe, tomatsuppe, blomkålsuppe etc. med rundstykker eller focaccia
  • Fylte horn eller pizzasnurrer med for eksempel ost og skinke eller ost og pesto (vegetar)
  • Lefserull med pålegg som kremost og røkelaks, pesto og skinke
  • Påsmurte grove bagetter, rundstykker eller brødskiver med variert proteinrikt pålegg (egg, ost, skinke, kalkun/kyllingfilet, roastbiff, fiskepålegg og grønnsakspynt
  • Wraps med for eksempel kyllingstrimler, salat, agurk, paprika og dressing, eller kremost, skinke, ruccola og tomat
  • Omelett med rundstykker eller brødskiver
  • Wok med for eksempel strimlet svinekjøtt, woksaus, grønnsaksblanding og ris
  • Pastasalat med for eksempel pastaskruer, strimlet kylling eller egg eller fetaost, dressing, salatblader, tomat, agurk og rødbeter fra glass
  • Gryterett eller lapskaus
  • Yoghurt med müsli
  • Smoothie
  • Grove vafler
  • Matmuffins
  • Müsliboller med syltetøy
  • Oppskåret frukt og grønt
  • Bananer
  • Småposer med nøtter og tørket frukt
  • Vann/mineralvann, fruktjuice (100% juice)
  • (Sjokolade)melk

Avslutningsvis ønsker vi å minne om viktigheten av å ha gode rutiner for smittevern ved matservering. Vi gleder oss til en høst fylt med smart idrettsmat og mye danseglede!