Koronaviruset - Siste nytt

14. oktober 2020

Siste nytt: Oppdatert veileder fra Helsedirektoratet med endringslogg. Se mer informasjon under punkt 1.

VEILEDERE / ANSVAR:

Helsemyndighetene, i dialog med norsk idrett, har utarbeidet en felles smitteveileder. I veilederen gis det råd om hvordan IL/ klubber på en forsvarlig måte kan ivareta smittevernet og forebygge tilfeldig eksponering for spredning av covid-19. Det viktigste punktet er at det nå åpnes opp for mer normal idrettsaktivitet.

• Se Helsedirektoratets veileder: Trykk her!
  • Norges Danseforbunds koronavettregler (oppdatert 01/10): Trykk her!
  • Oppdaterte smittevernveileder for idretten: Trykk her!

Pressemelding 1:
Smittesituasjonen i Norge er stabil. Derfor åpner regjeringen for at barne- og ungdomsidretten fra 1. august får unntak fra 1-metersregelen. Denne beslutningen innebærer at det igjen åpnes for kamper og andre konkurransesituasjoner for barne- og ungdomsidretten opp til og med 19 år, innenfor de respektive idrettskretsenes grenser, skriver regjeringen i en pressemelding.

Helseminister Bent Høie sier at dette tiltaket er i tråd med regjeringens strategi om at gjenåpningen av samfunnet skal skje gradvis og kontrollert, og at barn og unge skal prioriteres. I dag kan barn og unge under 20 år ha nærkontakt i faste grupper på inntil 20 personer i treningssammenheng. Fra 1. august gjøres det videre unntak fra avstandskravet ved gjennomføring av konkurranser innenfor idrettskretsene der alle deltakerne er under 20 år, og der aktiviteten ikke kan utføres som normalt dersom en skal overholde avstandskravet på minst én meter til enhver tid.

Fullstendig pressemelding: Trykk her!

Pressemelding 2:
Myndighetene legger én milliard på bordet til idretten og frivilligheten. Det ble klart da statsråden torsdag presenterte den tredje i rekken av krisepakker på feltet. Milliarden som nå foreslås bevilget, skal dekke inntektsbortfall i perioden 1. september til 31. desember.

De to foregående krisepakkene har hatt en samlet verdi på 1,87 milliarder kroner. Utbetalingene fra krisepakke nummer to har startet. Søknadsfristen utløper først 15. september, men i slutten av juli ble det utbetalt rundt 30 millioner fordelt på 379 søknader.

Fullstendig pressemelding: Trykk her!

Helsemyndighetene har smått åpnet for organisert aktivitet. For detaljer rundt dette, se Norges Danseforbunds koronavettregler under punkt 1 i denne artikkelen.

Veiledning fra Helsemyndighetene
Som følge av avklaringene, vil idrettslag kunne tilrettelegge for aktivitet, forutsatt at dette gjøres på en måte som sikrer at Helsemyndighetenes anbefalinger om samling av personer og samling i gruppe overholdes, og at de generelle anbefalingene for forebygging av smitte kan overholdes.
Link til veilederen finner dere under punkt 1 i denne artikkelen.

Anbefalinger fra NIF
Overordnet er at det ikke skal utøves idrettsaktivitet med mindre man er helt trygg på at aktiviteten ikke bidrar til økt smitterisiko og den kan utøves i samsvar med helsemyndighetenes generelle anbefalinger, og de anbefalinger som er spesielt rettet inn mot idrettslig aktivitet. I motsatt fall, skal aktiviteten umiddelbart avbrytes.

NIF har også presisert at der et særforbund har gitt egne begrensninger/retningslinjer for utøvelse av egen idrett, skal disse følges dersom disse er strengere enn de fellesidrettslige anbefalingene fra NIF.

Spørsmål og svar

1. Kan et idrettslag som tilrettelegger for idrettslig aktivitet bli straffet dersom aktiviteten ikke skjer i samsvar med offentlige regler og vedtak?
Dette spørsmålet er det ikke mulig å svare generelt på fordi det vil bero på en konkret vurdering av den enkelte situasjon. Det er imidlertid på det rene at den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer bestemmelser i Covid 19-forskriften kan straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder, jf. smittevernloven § 8-1. Dette innebærer at idrettslag eller personer som representerer idrettslaget, som tilrettelegger for aktivitet i strid med forskriftens krav eller medvirker til dette, kan straffes. Vilkåret er at overtredelsen må være forsettlig eller grovt uaktsom. De som tilrettelegger for aktivitet, bør derfor ha satt seg grundig inn i hvilke rammer som gjelder, og vurdere nøye hvordan aktiviteten skal tilrettelegges på lovlig måte. Se nærmere om råd for å redusere risikoen for ansvar nedenfor.

2. Kan et idrettslag som tilrettelegger for idrettslig aktivitet bli holdt erstatningsansvarlig dersom aktiviteten ikke skjer i samsvar med offentlige regler og vedtak?
Idrettslag skal ikke tilrettelegge for aktivitet dersom det ikke kan gjennomføres på en forsvarlig måte som ikke innebærer risiko for smitte. Dersom noen fremmer erstatningsansvar og hevder de har blitt smittet i forbindelse med aktivitet tilrettelagt av et idrettslag, vil idrettslaget bare kunne være ansvarlig dersom følgende tre vilkår er oppfylt:

• det må foreligge et erstatningsrettslig ansvarsgrunnlag, dvs. at idrettslaget har tilrettelagt for idrettslig aktivitet på en uforsvarlig måte.
  • det må foreligge et økonomisk tap
  • det må foreligge en årsakssammenheng mellom ansvarsgrunnlaget og det økonomiske tapet

Spørsmålet om ansvar eller ikke, er ikke mulig å besvare konkret. Det vil f.eks. være avhengig av hvem som anfører å ha blitt påført smitte (f.eks. medlem som deltar i aktivitet, eller ansatt som tilrettelegger for aktivitet), hvilken aktivitet som er utført, og hvordan smitten angivelig har blitt påført.

Det kan ikke utelukkes at et idrettslag kan holdes erstatningsansvarlig dersom noen blir smittet som følge av deltakelse i aktivitet, for eksempel om noen blir smittet som følge av at idrettslaget unnlater å desinfisere utsyr som skulle vært desinfisert. I et tilfelle med spredning av Covid-19 i samfunnet, vil det imidlertid være bevismessige utfordringer knyttet til å fastslå når, hvor og hvordan en person har blitt påført Covid-19.

3. Hva kan et idrettslag/klubb gjøre for å redusere risiko for ansvar?
Idrettslag som tilrettelegger for aktivitet innenfor Covid-19 forskriftens rammer, kan redusere risikoen for straffeansvar og erstatningskrav gjennom å gjøre grundige vurderinger før det tilrettelegges for aktivitet slik at en er trygg på at det kun tilrettelegges for aktivitet som er lovlig og forsvarlig.

Idrettslaget bør være kjent med Covid-19-forskriften, Helsemyndighetenes anbefalinger, og anbefalinger gitt av NIF og særforbund. Det bør vurderes hvilken aktivitet som det skal tilrettelegges for, og hvordan aktiviteten skal kunne utøves innenfor det som er lovlig og forsvarlig. Det bør dokumenteres at idrettslaget har foretatt slike vurderinger før aktivitet igangsettes.

Dersom det er idrettslagets styre som beslutter at idrettslaget skal tilrettelegge for aktivitet i samsvar med Covid-19-forskriften, bør det i protokollen fra styremøtet fremgå hvilke vurderinger styret har gjort. Det bør også fremgå hvordan aktiviteten skal gjennomføres, og hvilke tiltak som skal iverksettes for å sikre etterlevelse av forskriften og de anbefalingene som gis av helsemyndighetene, NIF og særforbund. Slike tiltak kan omfatte f.eks. å dokumentere hvilke aktiviteter det tilrettelegges for, hvordan idrettslaget utøver kontroll på antall deltakere mv., og hvor ofte utstyr blir vasket/desinfisert. Det bør også etableres rutiner for å vurdere om aktiviteten gjennomføres i samsvar med de rammene som er satt, og for å håndtere avvik.

Der en særidrettsgruppe ønsker å drive aktivitet, bør styret sørge for at gruppestyret dokumenterer hvilken aktivitet som planlegges gjennomført, hvem som skal delta, at det er foretatt en vurdering av aktiviteten i forhold til forskrift og retningslinjer og at deltakerne er gjort kjent med vurderingen. Denne dokumentasjonen bør forelegges hovedstyret for godkjenning.

For mer informasjon, se NIF sine sider: Trykk her!

ØKONOMI / STØTTEORDNINGER:

Det nye regelverket for ny koronatiltakspakke for frivillighet og idretten er klart, og er lagt ut på www.lottstift.no.

Ordningen vil nå dekke flere inntektstap og flere typer arrangementer og annen spesifikk aktivitet sektoren har og har hatt som følge av at de har måttet stenge, avlyse eller utsette arrangementer og aktiviteter som de skulle fått inntekter fra.

Det skal nå også være enklere for idrettslag og andre frivillige organisasjoner å søke. Medlemsinntekter, pengegaver og sponsor- og reklameinntekter dekkes ikke. Alle som er registrert i Frivillighetsregisteret på søknadstidspunktet kan søke ordningen for frivillighet og idrett, også kulturfrivilligheten.

Tilbakevirkende kraft

Ordningen omfatter arrangementer mellom 12. mars og fram til 31. august. Det kan fra nå også søkes kompensasjon for arrangementer som er gjennomført, men nedskalert som følge av pålegg gitt av statlige myndigheter.

Dersom man har tap av inntekter utover det som ble kompensert i den første ordningen, kan man nå søke på nytt så lenge det er innenfor det denne ordningen dekker.

Fortløpende utbetalinger

Lotteri- og stiftelsestilsynet forvalter ordningen for frivillighets- og idrettssektoren. Det er fortløpende utbetalinger, med siste søknadsfrist 15. september. Søknadsskjemaet åpnet 16. juli. Her søker du: https://lottstift.no/nb/ny-kri...

Det er også laget en egen side for spørsmål og svar om ordningen her: https://lottstift.no/nb/sporsm...

Lotteri- og stiftelsestilsynet kan også kontaktes på post@lottstift.no eller telefon 57828000 ved behov.

Norges idrettsforbund har sendt ut et digitalt rapporteringsskjema til alle idrettslag for å kartlegge de aktivitetsmessige og økonomiske konsekvensene koronaviruset får for idrettsbevegelsen og den frivillige sektoren.

Norsk idrett og hele den norske frivilligheten står i en svært krevende tid. Koronaviruset har allerede fått store konsekvenser gjennom avlyste treninger, turnering og kamper. De økonomiske tapene er store og strekker seg langt utover tapte arrangementsinntekter. Flere idrettslag og klubber har allerede permittert flere trenere og andre ansatte som følge av krisen.

For å skaffe et helhetsbilde over situasjonen har Norges idrettsforbund sendt ut et digitalt rapporteringsskjema som alle idrettslag oppfordres til å svare på. Rapporteringen er i første omgang kun en kartlegging av de totale økonomiske konsekvensene, og ikke en tilbakebetalingsløsning.

Link til rapporteringsskjema: https://covid-19.nif.no/

Avgjørende å kartlegge
En slik registrering og kartlegging er avgjørende for å få på plass målrettede tiltak som kan sikre at idrettslagene står best mulig rustet til å levere aktivitet og idrettsglede også etter at koronakrisen er over. Svarene fra idrettslagene er også veldig viktige for at vi skal kunne ha et best mulig faktagrunnlag om økonomiske og idrettslige konsekvenser i dialog med lokale og nasjonale myndigheter, sier Karen Kvalevåg, generalsekretær i Norges idrettsforbund.

Idrettslagene kan fortløpende oppdatere informasjon som er innrapportert, hvis det skulle fremkomme nye opplysninger som har betydning for faktagrunnlaget.

Nordiske land ønsker samme IT-løsning
Norges idrettsforbund var raskt i gang med å lage et digitalt rapporteringsskjema for idrettslag da krisen var et faktum, og har på kort tid, takket være iherdig innsats fra NIF Digital og utviklere i andre land, laget et system for innrapportering av økonomiske konsekvenser for klubber og idrettslag. Arbeidet som er lagt ned er blitt lagt merke til av alle de andre nordiske landene som nå ønsker et tilsvarende system for sine idrettsorganisasjoner.

Vi setter selvsagt stor pris på annerkjennelse av det arbeidet vi har gjort og deler mer enn gjerne våre løsninger med våre gode samarbeidspartnere i Norden, sier Pål Kristen Rønnevik, leder av NIF Digital.

Koronapandemien kan påføre organisasjonen store økonomiske tap. NIF har samlet relevant informasjon for å hjelpe organisasjonen.

1. Vi har store økonomiske tap som følge av pandemien. Hva gjør vi?
    Dersom pandemien påfører et organisasjonsledd store tap er det viktig at det tas særskilte grep for å beholde oversikt over økonomien til organisasjonsleddet. I slike tilfeller er det helt avgjørende å skaffe seg en full oversikt over den økonomiske situasjonen til organisasjonsleddet. Dette omfatter en oversikt over likviditeten. Hva har man i banken? Har man ufakturerte beløp, eller beløp som er fakturert, men ikke betalt? Lag også en oversikt over gjelden. Når er neste lønnsutbetaling? Hvor mye skal betales i MVA, hva skylder man leverandørene, og når forfaller gjelden? Lag et likviditetsbudsjett som går minst 90 dager frem i tid.
    Har organisasjonsleddet banklån, er det viktig å snakke med banken. Banken vi i en slik situasjon trolig være positiv til avdragsfrihet.
    Dersom styret ser det ikke vil være mulig å dekke all usikret gjeld med tilgjengelige eiendeler, må det vurderes å fryse betaling av eksisterende gjeld og kun foreta kontante innkjøp inntil man har full oversikt. Kreditorer bør kontaktes for å vurdere om det er mulig å avtale utsatt betaling. Er situasjonen kritisk nok bør man også forhandle med banken om fritak eller utsettelse av betaling av renter.
    Dersom organisasjonsleddet kommer i en situasjon hvor det ikke kan betale sine økonomiske forpliktelser etter hvert som de forfaller, må det søkes bistand fra noen med nødvendig kompetanse knyttet til hvilke plikter man har ved betalingsvansker. I første omgang bør organisasjonsleddets revisor eller regnskapsfører bes om råd, alternativt kan man snakke med noen med økonomikompetanse. I verste fall kan det være riktig å begjære konkurs. Før et idrettslag gjør dette, må idrettskretsen kontaktes.
  2. Forskjellen mellom betaling av medlemskontingent/treningsavgift i en medlemsorganisasjon, og betaling for deltakelse i kommersielle trenings-/ idrettsaktiviteter:
    Det er en stor forskjell mellom et idrettslag og et kommersielt treningssenter. Dette påvirker blant annet adgangen til å kreve tilbakebetalt kontingenter og treningsavgifter som allerede er innbetalt.
    Et idrettslag er en forening med personlige medlemmer som har til formål å drive idrett. Det er medlemmene selv, som gjennom idrettslagets organer, beslutter hvilke aktiviteter idrettslaget skal drive, og nivået på kontingenter og avgifter. Medlemmene er derfor selv ansvarlige for hvordan lagets aktiviteter finansieres og organiseres. Det viktigste bidraget av økonomisk verdi er imidlertid den frivillige innsatsen fra medlemmene. Dette innebærer at selv om idrettslagets medlemmer betaler kontingenter og avgifter, vil dette normalt ikke være tilstrekkelig til å realisere idrettslagets formål uten medlemmenes frivillige innsats. Medlemmene inngår normalt ingen avtale med idrettslaget som spesifiserer hvilket idrettslig tilbud medlemmene kan delta i, men medlemmene får rettigheter og plikter knyttet til den idrettslige aktiviteten gjennom sitt medlemskap i idrettslaget, og gjennom de vedtak medlemmene fatter. Disse særtrekkene ved et medlemskap i et idrettslag, skiller seg fra et kundeforhold i f.eks. et kommersielt treningssenter som er en avtale mellom en forbruker og en næringsdrivende, der den næringsdrivende har fortjeneste til formål.
  3. Hva gjør idrettslaget dersom det får krav om tilbakebetaling av medlemskontingenter/treningsavgifter el.?
    Selv om medlemmer krever tilbakebetaling av kontingenter/avgifter, og mener at idrettslaget er juridisk forpliktet til dette, innebærer ikke det at styret av den grunn har adgang til å tilbakebetale. Dersom idrettslaget er i en situasjon der det ikke har midler til å betale regninger og andre forpliktelser, vil verken styret eller årsmøtet kunne beslutte å prioritere tilbakebetaling til medlemmer på bekostning av andre kreditorer.
    Styret er dessuten ansvarlig for en forsvarlig drift av idrettslaget, også fremover. Styret må derfor vurdere hvilke konsekvenser myndighetenes forbud har for virksomheten, og hvordan en tilbakebetaling vil kunne slå ut for idrettslagets økonomi og de forpliktelser som påhviler idrettslaget, f.eks. eventuelle ansatte. Dersom kontingenter/avgifter ennå ikke er utfakturert, bør styret vurdere om dette skal utsettes til den idrettslige aktiviteten er i gang igjen. Dersom styret ser at driftsstansen samlet sett vil gi en besparelse for idrettslaget, vil det være opp til et årsmøte å vurdere hvordan et overskudd i idrettslaget skal disponeres. Det kan være at medlemmene ikke ønsker at overskudd skal benyttes til tilbakebetaling av kontingenter/avgifter, men at de for eksempel skal benyttes til å redusere fremtidige kontingenter/avgifter eller til nedbetaling av lån. Styret må sørge for å holde medlemmene informert om de vurderinger som gjøres og de tiltak som iverksettes. Dersom enkeltmedlemmer likevel krever tilbakebetaling, må disse fremme dette for årsmøtet.

Informasjonen er hentet fra Idrettsforbundets sider 21/3.

Tre stiftelser har åpnet opp for ekstra tildeling i forbindelse med koronasituasjonen. Norges idrettsforbund har laget en oversikt over støtteordninger som er aktuelle for idrettslag og andre organisasjonsledd i norsk idrett å søke på.

• Sparebankstiftelsen Sparebanken Vest
    Sparebankstiftelsen Sparebanken Vest har opprettet et ekstraordinært koronafond på 100 millioner kroner for å kunne støtte lag og foreninger på Vestlandet som vil tape penger eller gå glipp av inntekter som følge av koronaepidemien.
    URL: https://www.spvnyheter.no/spar...
  • Stiftelsen Dam
    Stiftelsen Dam har opprettet et ekstraprogram på 20 millioner kroner i forbindelse med koronasituasjonen. Søker kan søke om støtte til tidsavgrensede, koronarelaterte tiltak som fremmer levekår, fysisk og psykisk helse, mestring, livskvalitet eller sosial deltakelse. For eksempel digitalisering av eksisterende tiltak, utvikling/oppbemanning av chatte- eller telefontjenester, praktisk hjelp for spesifikke grupper eller informasjonsprosjekter. Prosjektet må rette seg mot sårbare og utsatte grupper. NIF kan kun sende inn fem søknader og vil prioritere prosjekter som favner bredt ut. NIF oppfordrer dermed særforbund til å søke, og prioriterer disse. Søker kan søke om mellom 50.000 og 200.000 kroner.
    URL: https://www.dam.no/utlysning-ekstraprogram-korona/
  • Gjensidigestiftelsen
    Gjensidigestiftelsen utlyser en ekstraordinær tilskuddsordning på 15 millioner kroner i forbindelse med koronasituasjonen. Dette gis det støtte til: Strakstiltak, utstyr eller andre tiltak som bidrar til å redusere de negative konsekvensene av koronatiltakene for sårbare grupper. Rekruttering, opplæring, organisering og ivaretagelse av frivillige som gjør en ekstra innsats i forbindelse med koronautbruddet. Løpende søknadsfrist.
    URL: https://www.gjensidigestiftels...

Ordinære støtteordninger som er relevante for idrettsorganisasjonen:

• DNB Sparebankstiftelsen
    Organisasjoner kan søke om støtte til lokale tiltak i fylkene Oslo, Viken og Vestfold og Telemark, i tillegg til enkelte steder i Innlandet. De støtter tiltak som har verdi over tid, og primært fysiske investeringer og/eller kompetanseutvikling. Søknadsfrist er 15. mai.
    URL: https://www.sparebankstiftelse...
  • LNU
    En støtteordning for barn og unge som ønsker å utvikle prosjekter som setter fokus på mangfold, holdninger og deltakelse. De støtter ikke ordinære aktiviteter eller drift. Inntil 75 000 kroner per prosjekt. Søknadsfrist: 1. juni.
    URL: https://www.lnu.no/stotteordni...
  • Storebrand
    En støtteordning som støtter samfunnsnyttige prosjekter. Det gis ikke støtte til ordinære driftsoppgaver eller tiltak for enkeltpersoner. Støtter inntil 50 000 kroner. Søknadsfrist: 1. april.
    URL: https://www.storebrand.no/om-s...

Bli med på idrettsdugnaden! NIF har i samarbeid med Sparebanke 1 lansert "Spleis". Start en Spleis for ditt idrettslag nå og bidra til Idrettsglede for alle også etter at koronasituasjonen er over. Ved å starte en Spleis kan du, dine venner og familie, næringslivet og andre aktører hjelpe din favorittklubb.

For mer informasjon: Trykk her!

Lisensforsikringen dekker normalt kun organisert aktivitet - men:

Nå står vi imidlertid midt oppe i en situasjon hvor all organisert aktivitet er stoppet. Det er imidlertid viktig at utøvere fortsetter å trene. Idrettens Helsesenter er blitt enige med Gjensidige om at lisensforsikringen nå utvides slik at den også dekker egentrening så lenge dagens situasjon vedvarer.

Dette betyr at all strukturert egentrening som løpetrening, styrketrening og annen trening som er spesifikk aktivitet relatert til din idrett vil inntil videre være dekket av lisensforsikringen.

Viktig:

• Trening som bryter med råd gitt av Folkehelseinstituttet dekkes ikke.
  • Skadetelefonen er åpen som vanlig fra 0900 – 2100 hver dag og kan bistå med råd.
  • Frem til 26/3 blir det ikke bestilt/uført noen operasjoner og utøvere som melder skade vil bli fulgt opp på telefon og Skype.

Mer informasjon om forsikring og skade: Trykk her!

KLUBBDRIFT / AKTIVITET:

PERMITTERINGSREGELVERKET OPPSUMMERT (pr. 16. mars 2020 kl. 15.00)

For viktig informasjon om permittering av ansatte: Trykk her!

For permitteringsmal: Trykk her!

For at det skal være enklere for alle organisasjonsledd i norsk idrett å holde seg fortløpende orientert om koronasituasjonen har Norges idrettsforbund laget en samleside som oppdateres jevnlig.

Siden inneholder informasjon om:

- Juridiske konsekvenser
- Økonomiske konsekvenser
- Årsmøte og ting
- Spørsmål og svar
- Oversikt over hvem som kan svare på hva
- Aktuelle saker

Se temasiden her: Trykk her!

For full oversikt over alle våre arrangementer, se oppdaterte terminlister her:

Spørsmål til terminlistene kan rettes: michelle@danseforbundet.no

Idrettslag som ønsker å gjennomføre årsmøtet kan gjøre det på tre ulike måter – enten skriftlig, digitalt eller ved fysisk oppmøte. Fristen for samordnet rapportering er fortsatt 30. april noe som betyr at innrapportering må skje selv om idrettslaget ikke har gjennomført årsmøtet.

NY FRIST for årsmøtet:
Fristen for å gjennomføre årsmøtet er utsatt ytterligere slik at alle idrettslag plikter å avholde årsmøtet så snart det er forsvarlig å avholde fysisk møte, og senest 31. desember 2020.

For å gjøre det lettere for idrettslag å gjennomføre årsmøtet har Idrettsforbundet nå laget tre ulike veiledere som forteller hvordan idrettslaget gjennomfører skriftlige, digitale eller fysiske årsmøter.

Her er veilederne for valgmulighetene for årsmøtene:
- Digitalt årsmøte
- Skriftlig årsmøte
- Fysiske oppmøte

Årsmøtet kan deles opp
Idrettsforbundet har lagt til rette for at årsmøtene kan deles opp, slik at saker som haster, kan behandles for eksempel på et ekstraordinært digitalt årsmøte, mens resterende saker behandles på et fysisk årsmøte senere. Dette kan f.eks. være aktuelt for godkjenning av regnskapet.
Ønsker deres idrettslag å gjennomføre digitalt årsmøte?

All informasjon finner du her: Trykk her!

Ukentlig rapportering for toppidrettsutøverne som står oppført på dispensasjonsliste. Topputøvere som har fått dispensasjon kan trene og konkurrere med kontakt i hele landet. Dersom de konkurrerer utenfor Norge, er de pålagt karantene når de kommer hjem.

Klubbene er ansvarlige for rapportering hver uke for at dispensasjonen skal være gyldig.

Følg link: https://www.netigate.se/a/s.aspx?s=905849X238714232X23585

Toppidrettsutøvere som bedriver idrett der normal trening innebærer nærkontakt må være ekstra aktsomme for smitte. Utenom idretten, anbefaler helsemyndighetene at utøverne følger de tre hovedprinsippene for å bremse smittespredning (syke personer skal holde seg hjemme, god hygiene og redusert kontakt mellom personer). I tillegg anbefales følgende smittereduserende tiltak for toppidrett som ikke kan overholde 1 meters kravet, for å redusere smittespredning ut i samfunnet:

1. Unngå samvær med personer som er syke
  2. Begrense antall nærkontakter
  3. Unngå steder der mange samles, f.eks. kollektivtrafikk og kjøpesenter, eller gå dit når det er færre personer og mer plass
  4. Be om tilrettelegging for hjemmekontor eller fjernundervisning dersom du har arbeid eller studier i tillegg til idretten
  5. Dine nærmeste bør være særlig nøye med å følge generelle råd om avstand og hånd- og hostehygiene
  6. Dersom en utøver innen idretter med behov for nærkontakt reiser utenfor Norge, vil karanteneregler for innreise til Norge gjelde for utøveren som for den øvrige befolkningen.

Dersom du har noen spørsmål, kontakt meg gjerne: