Sterke resultater til Norge i internasjonal drillkonkurranse

14. august 2019

Nå er en lang konkurranse-uke over, sier delegasjonsleder Frida Aksnes. Sportsdrilljenter fra Norge har konkurrert i International Cup og i Grand Prix.

Delegasjonen møttes i Limoges, Frankrike, lørdag. Søndagen ble brukt til trening i konkurransearenaen før åpningssermoni på kvelden. Hotellet vi bodde på var bra, det var sentralt og god tilgang på spisesteder i området rundt. Som transport var det bestilt en buss på forhånd, denne løsningen fungerte veldig bra under begge konkurransene.

Sportslig har Norge gjort en veldig god jobb. Det har vært strålende prestasjoner, plasseringer og mange fine øyeblikk i hallen.

Resultater:
Under IC konkurrerte vi i one og two baton (teknikk med stav) i level A og B (det finnes tre levler: Elite, A og B).

One baton:
Amalie Skeide Sandvik tok en imponerende 2. plass i senior level A. Hun kjørte 3 sterke runder og det er veldig kjekt at Norge kan hevde seg i toppen i denne krevende klassen.
Nora Bakke Kristensen fikk også finaleplass og endte på en flott 10. plass.
- Iben Nørkov Bakmark 24. plass.
Totalt 43.

I junior level A 15-17 år markerte 14 år gamle Sofie Fosse-Iversen seg med finaleplass i denne tøffe klassen. Hun endte på en strålende 9. plass. Margrete Bakke Kristensen kom til semifinale og endte på en flott 13. plass i samme klasse. Hanne Sarkodee-Adoo 38. plass.
Totalt 40

I junior level B ble Ingvild beste norske på 11. plass i en stor klasse. Hun hadde gode gjennomkjøringer og imponerte som utøver første gang internasjonalt.
- Anna Nødseth Bringedal 21. plass
- Solveig Lundanes 42. plass
Totalt 67

I senior level B kapret både Lisa Leikanger og Milla Jian Haugen finaleplasser. De hadde gode kjøringer og endte på flotte plasseringer, henholdsvis 4. og 5. plass. - Eirin Byberg Fosse 44. plass
Totalt 55

Two baton:
I senior level A kjørte Victoria Blomvik Fivelstad gode runder. Hun kvalifiserte seg helt til finalen og endte på en flott 9. plass. Amalie Bergsås kvalifiserte seg også til semifinalen og fikk en fin 14. plass.
- Ingri Helene Husby 17. plass

Totalt 24 I senior level B slo Lisa Leikanger til og hun kapret seg medaljeplass. Hun endte på en kjempeimponerende 3. plass i klassen. - Sarah Aasen 38. plass
Totalt 46

I junior level B 12-14 år gjorde unge Malene Skogtrø Olsen en fantastisk jobb i hennes første individuelle internasjonale konkurranse. Hun kvalifiserte seg til finalen og kom på 5. plass.
Totalt 23

I junior level B 15-17 år kvalifiserte Ingvild Røli Hope og Live Vigestad Valderhaug seg til semifinalen og de endte på flotte plasseringer, henholdsvis 13. og 16. plass.
Totalt 51

I junior level A:
- Iselin Blomvik Fivelstad 21. plass
- Lina Bøe Storlykken 22. plass.
Totalt 25

Grand Prix:

Etter International Cup dro store deler av den norske delegasjonen hjem. Men den norske troppen fra Fana ble igjen ettersom de skulle delta i Grand Prix. Troppsklassen på denne konkurransen var serdeles tøff ettersom hvert land har mulighet til å stille med 6 tropper hver, noe stornasjonene, som USA og Japan, benyttet seg av. Den norske sportsdrilltroppen konkurrerte også mot 3 andre norske tropper fra Norges Musikkorps Forbund. Troppen hadde en flott kjøring og endte på 24. plass. De ble med dette den beste norske troppen fra Norge og markerte seg positivt i denne tøffe klassen. Det har vært 9 veldig flotte, kjekke og slitsomme dager i Frankrike på konkurranse. Vi sitter igjen med mange gode minner, inspirasjon og lærdom sier Aksnes.