NM-Veka 2019

28. mai 2019

I uke 26 (26.-30 juni) avholdes andre utgave av NM Veka i regi av Norges idrettsforbund, NRK og Norsk Tipping. Rundt 40 idretter samler sine norgesmesterskap på ett og samme sted. BLI MED!

Bli med å dans i Stavanger

Norges Danseforbund avholder følgende norgesmesterskap under med NM-veka:

• NM battle hiphop og breaking (også kjent som urbane stiler)
  • NM standard & latin (også kjent som sportsdans eller selskapsdans)

Du kan lese mer om NM-veka i Stavanger-regionen: Trykk her!

30260605338 7D0C90864B O 1
Nm Veka 30093323618 O
Nm Veka Dag Oliver 2373Jpg 42319430490 O
J74 A4807
J74 A2911
J74 A4678

Seksjonen for urbane stiler arrangerer NM Battle i Stavanger:

Sted: Geoparken (like ved Norsk Oljemuseum i sentrum)
Dato: 26.Juni 2019
Påmelding og invitasjon: Trykk her!
NRK: Finalene vil bli direkte sendt på NRK onsdag 26/6 fra 17:15 - 18:30

Foreløpig tidsplan:
Onsdag 26.juni

• Preselection & kvartsfinaler: kl 12:00
  • Finaler: 17:15 (direktesendt NRK)

Fjorårets utgave av NM Battle (2018) ble direkte sendt på NRK - ta en titt: Trykk her!

Hva er breaking:
Breaking er en stil under street-dance som ble utviklet i Bronx i New York tidlig på 70-tallet. Stilen slo an i Norge på 80-tallet, hovedsakelig i Østfold, og har siden hatt utbredt popularitet. Breaking innebærer fire typer dans - toprock, downrock, freezes og powermoves.

Under NM-veka skal det konkurreres i breaking-battle, hvor to dansere konkurrerer mot hverandre med individuell dans, og et dommerpanel kårer battle-vinneren.

Viste du at breaking kanskje blir en olympisk gren under OL-2020 i Paris? Du kan lese mer om OL-breaking: Trykk her!

Hva er hip hop:
Hiphop dans er en dansegren basert på improvisasjon til Hiphop/Rap musikk. Grenen er opprindelig en fusjon og videreutvikling av ulike sosiale festdanser som oppsto i USA på 60-70tallet som Breaking, Popping, Locking og andre Soul/Funk/Jazz/Swing danser.

Konkurranser i Hiphop dans utøves som en danseduell i en danse-sirkel. Dette kalles en «Battle Cypher». Lekent, utfordrer utøverne hverandre på blant annet musikalitet, teknikk, kreativitet og originalitet som gjenkjennes gjennom kroppens atletiske utfoldelse.

Det er erfarne dansedommere som avgjør resultatet i en battle. Hvem blir årets Norgesmester i Hiphop Battle?

Nord-Jæren sportsdanseklubb arrangerer årets NM i standard & latindanser:

Sted: Clarion Hotell Energy (Stavanger)
Dato: 29.-30 Juni 2019
Påmelding og invitasjon: Trykk her!

Foreløpig tidsplan:
Lørdag 29.juni - standard: Start 10:00
Søndag 30.juni - latin: Start 10:00

Hva er sportsdans?
Sportsdans er en stilart som danses mye i både selskap og dansekonkurranser nasjonalt og internasjonalt. Det er en meget populær danseart som er mest kjent i Norge gjennom TV-serien “Skal vi danse”

Latin & Ballroom går i Norge under samlebetegnelsen Sportsdans. Dette er en dansegren som består av både Latin-danser (Samba, Chachacha, Rumba, Paso Doble og Jive) og Standard-danser (Vals, Tango, Slowfox, Wienervals og QuickStep), også kalt Ballroom-danser.

Det arrangeres flere konkurranser samt Norgesmesterskap ulike tider gjennom året. Mer informasjon om våre konkurranser finner du på våre hjemmesider: www.danseforbundet.no

Hvordan bli sportsdanser - fra nybegynner til elitedanser:
På et sportsdans nybegynnerkurs lærer man de mest grunnleggende trinnene i samba, cha cha cha, jive, vals, tango og quickstep. Her skal man også bli kjent med ulike rytmer og takter. De fleste går gjerne to til tre sesonger her før man begynner å vurdere konkurransedans og talentgruppen.

Talentparene deles i tre grupper etter nivå: Talent 1, Talent 2 og Talent 3. For å komme inn i talentgruppe 1 må man ha vist god utvikling og en stor vilje til å lære og følge med i dansetimene. Man må også kunne en del ulike trinn i alle de overnevnte dansene og ha fast dansepartner. Takt skal være på plass. Når dette er på plass kan man gå opp til en merkeprøve. Hvis denne blir bestått får man plass på talentgruppe 1. Nå kan man begynne å være med i konkurranser. Derfor blir mye av tiden på disse timene brukt til å øve på holdning og teknikk som dommerne i konkurranser ser på. I denne gruppen vil stort sett rekrutteringsdansere være.

BRONSEMERKE: Etter en eller flere sesonger som nybegynnerdanser, kan du gå opp til bronsemerket. Dette er et “kvalitetsbevis” på at du har lært trinnene i dansene. Bronsemerke i Standard-danser er: Vals og Quickstep. Bronsemerke i Latin-danser er: Samba og Cha-cha-cha.

Når man har utviklet seg videre i talent 1, kan man gå over til talent 2. Her er det rekrutteringsdansere som er på vei opp til konkurranseklassen og konkurransedansere. Det vil bli lagt enda mer vekt på teknikk. Undervisningen foregår på et høyere nivå enn i talent 1. Privattimer og egentreninger skal skje utenom de faste fellestimene MINST 1 gang annenhver uke. Deltagelser på de fleste nasjonale konkurranser er et must.

Man kan komme opp i talent 3 hvis man har vært en stund i talent 2, vist god utvikling og har mye konkurranseerfaring. Denne gruppen er kun for konkurransedansere som er på vei opp til elite og elitedansere. Undervisningen foregår på et høyt nivå. For å være med i denne gruppen og få lov å holde sin plass i gruppen kreves det at man deltar jevnt på nasjonale konkurranser. Er man i eliteklassen bør man også delta på noen internasjonale konkurranser hvert år. Egentreninger bør minst skje 1 gang per uke utenom fellestreninger. Har man nye rekker som trenger å øves inn må man selvfølgelig øke mengden betraktelig. Dette for at alle skal kunne være med å følge fellestimene sammen med de andre. Her vil man også trenge en god del privattimer utenom fellestimene hvis man ønsker å satse høyt

Invitasjon NM Battle
NIF/NRK/NT