Historisk EM-medalje i Sportsdrill

10. juli 2019

Vi har hatt vårt beste EM noensinne for Norge og vi har tatt vår første medalje i et Europamesterskap, sier delegasjonsleder Lisa Mari Sæther.

Forrige uke ble årets EM i Sportsdrill avholdt i Frankrike, aldri har Norge markert seg sterkere.

Trener og delegasjonsleder Lisa Mari forteller videre:
Ålesund sportsdrill sørget for historisk gjennombrudd med sin feilfrie finalekjøring i Artistisk gruppe! De lå knapt 0.7poeng bak Frankrike, noe som aldri før har vært mulig tidligere! Vi ser at våre utøvere virkelig hevder seg i Europatoppen!

Norge plasserte seg også som 4. Beste nasjon av de 14 landene som deltok! Kun stornasjonene Frankrike, Italia og Spania lå over oss!
Vi har hatt enormt mange gode prestasjoner, og aldri før har Norge hatt så mange med videre til semi-finaler og finaler før.

I junior par tok Margrete Bakke Kristensen og Sofie Fosse-Iversen 4.plass, sist nevnte tok også en svært sterk 12.plass med sin freestyle!

Maiken Steffensen fikk en flott 15.plass etter semifinalen, tett etterfulgt av lagvenninne Amalie Skeide sandvik på 16.plass og Camilla Myklebust Skog på 18.plass. I tropp endte Fana IL på en flott 6.plass, aldri før har vi hatt med tropp til finalen så det har vært mange første gangsplasseringer for Norge i dette mesterskapet!

Det var flotte prestasjoner også av juniorene Margrete Bakke Kristensen, Filippa Midtun Homme og Kristina Thomassen Kjerstad, de endte på en flott 22., 24. og 30.plass. Sigrid Slettvoll var dessverre litt uheldig i seniorklassen, men gjorde likevel en sterk figur som fikk mange gode tilbakemeldinger på tross av at vi gjerne skulle sett henne uten stavmist, Sigrid tok en fin 35.plass i senior. Camilla Myklebust Skog og Amalie Skeide Sandvik fikk dessverre ikke tatt seg til finalen men endte tilslutt på en fin 8.plass.

Vi er meget stolt av alle utøverne og vi er godt fornøyd med å se at Norge nå kan måle seg med de større nasjonene i idretten!

Norges Danseforbund gratulerer!

Fotograf: Aart-jan van wijngaarden